Wywiad z polskim programistą ComputerCraft – Wiśnią

Drodzy czytelnicy!

Przedstawię dzisiaj Państwu wywiad z Wiśnią – polskim deweloperem jego autorskiego systemu o nazwie NextUI. OS można używać na modzie ComputerCraft, dodaje on komputery, które możemy programować językiem LUA. Zapraszam do przeczytania!

______________________________________________

Arrchez: Witaj Wiśnia! Otóż zacznijmy od początku, mianowicie – jak poznałeś grę Minecraft? Jakie były Twoje początki?

Wiśnia: Grę Minecraft poznałem dzięki moim znajomym z podstawówki, zaproponowali mi wspólną grę, jeszcze wtedy najnowszą wersją była bodajże wersja Minecraft 1.0. Znaleźliśmy razem jakiś serwer i zaczęliśmy wspólną grę, później zaczęliśmy kombinować żeby móc pograć sami bez żadnych obcych i tak również zaczęło się moje zainteresowanie informatyką, trochę śmiesznie to zabrzmi, że to co dzisiaj umiem zawdzięczam Minecraftowi właśnie.

Arrchez: Jak odkryłeś LUA? Jakie były Twoje początki z ComputerCraftem?

Wiśnia: Jakiś rok po wydarzeniach przywołanych przeze mnie wcześniej, szukaliśmy jakichś sposobów żeby urozmaicić sobie rozgrywkę – tak odkryliśmy mody. Znaleźliśmy serwer już dla nas legendę – TPG. Był tam pewien admin – MrGregorix, który całe dnie spędzał przy komputerach z moda ComputerCraft programując imitację systemu Microsoft Windows na te komputery właśnie. Zaintrygowało mnie to niezmiernie, i postanowiłem się nauczyć programować dla tego moda. Zaczęło się banalnie od kalkulatora, aż do pewnego dnia kiedy nauczyłem się używać warunków, wtedy narodził się mój pierwszy system – Minedows 1.0. Jego obecna wersja to 1.751 i został przeze mnie porzucony w lutym 2019 – niemal 3 lata po wydaniu.

To mi jednak nie wystarczyło, chciałem rozwijać Minedowsa. Tak narodził się projekt Minedows 2.0, który zakończył się miesiąc później, zaowocował dość oryginalnym systemem, jednak ja niezbyt byłem z niego zadowolony. A co było dalej, myślę, że powiemy później.

Arrchez: Jak wyglądał rozwój Twoich systemów w czasie? Który swój system możesz najlepszym?

Wiśnia: Około 2018 – dwa lata po wydaniu Minedowsa 1.0 zacząłem przygotowywać nowy projekt – Minedows 3, który później przeistoczyłem w Minedowsa XP Pro 2.3. Był to mój pierwszy system z obsługą myszki. Stał się hitem! Nawet jego następca – Minedows XP Pro 2.5 nie dał rady pobić tego cuda. Co było przyczyną jego sukcesu? Podejrzewam, że prostota. To właśnie sprawiało, że nie miał dużo błędów. Natomiast jeśli już jakieś zostały odnalezione to mogłem je załatać dzięki systemowi aktualizacji, którego nie było w XP Pro 2.5. Jego brak odbił mi się czkawką, gdy okazało się, że system był po prostu pełen błędów. Musiałem opracować coś nowego żeby odzyskać zaufanie ludzi. Tym czymś był MineCore Mint 1.01. Mój pierwszy system, który mógł zostać pobrany bez potrzeby mojego pobytu na jakimś serwerze Minecraft – jego dystrybucja była możliwa dzięki mojemu serwerowi Discord, który działa do dziś. Charakteryzowały go m.in. stabilność Minedowsa XP Pro 2.3, a także więcej funkcji.

Przy MineCore obrałem inny schemat aktualizacji – były one wydawane co miesiąc, po jednej, czasem dwie. Wydany w listopadzie 2018 MineCore otrzymał w ten sposób: – MineCore Mint January Update – MineCore Mint March Update – MineCore 2nd March Update – MineCore April Update – MineCore May Update przemianowany potem na: MineCore Hybrid OSOstatni został przeze mnie porzucony w grudniu 2019, po 7 miesiącach wsparcia.

Dotarliśmy już do mojego największego dzieła. Tutaj tkwi odpowiedź na Twoje drugie pytanie. Moim najlepszym systemem jest na pewno NextUI. Zbudowany całkowicie od zera, bez żadnych problemów poprzedników. Tworzyłem go pamiętając o wszelkiej krytyce systemów Minedows i MineCore – braku możliwości rozbudowy, zerowa biblioteka programów. NextUI był instalowany na komputerach użytkowników, więc to od nich zależy jak system ma wyglądać, i co oferować. Oddałem do dyspozycji sklep z aplikacjami nextStore, możliwość dodawania własnych ikon, zmiany tła pulpitu i koloru wiodącego. A co ja będę gadać, zapraszam do wypróbowania systemu na swoim komputerze z ComputerCrafta!

Arrchez: Ile czasu poświęcasz na pisanie kodów?

Wiśnia: Wszystko zależy od tego ile mam chęci szczerze mówiąc. Kiedyś to było nawet 4 godziny dziennie, ale odkąd naprawiłem większość problemów wieku dziecięcego to już około pół godziny – godzinę dziennie. To nie oznacza, że ignoruję swój system w żadnym wypadku! Po prostu to co miało być zrobione, zostało zrobione.

Arrchez: Czy sprawia Ci radość, satysfakcję to co robisz?

Wiśnia: Oczywiście! W internecie próżno znaleźć jakiś polski system do ComputerCrafta, więc jestem dumny że mogę być pionierem w tej dziedzinie. Samo programowanie jest dla mnie zajęciem dla odprężenia, więc to sama przyjemność!

Arrchez: Co planujesz na przyszłość? Czy Twój system operacyjny czeka jakaś zmiana?

Wiśnia: Obecnie pracuję nad aktualizacją NextUI 1.7, ale powoli zaczynam myśleć nad wersją 2.0. Nie będę teraz nic zdradzał bo nie mam jeszcze nic do zapowiedzenia w tym temacie.

Arrchez: Na pewno naszych czytelników interesują funkcje Twojego systemu. Co on potrafi oraz gdzie można go nabyć?

Wiśnia: NextUI posiada wiele funkcji, które sprawią, że korzystanie z ComputerCrafta będzie przyjemnością. Posiada m.in. wbudowane gry, edytor tekstowy, a także program Paint. Można tworzyć skróty do dowolnych aplikacji na biurku, które dostosowuje się do ustawień użytkownika – można zmienić kolor wiodący jak i tło biurka. Jest także dostępny sklep z aplikacjami, na którym można pobrać kolejne programy od Microcraft i partnerów.Mój system jest udostępniany na licencji GNU, więc nie można go nabyć – jest on darmowym oprogramowaniem. Wszelkie informacje są dostępne na moim serwerze Discord, na który serdecznie zapraszam.https://discordapp.com/invite/jTk3VMW

Arrchez: Dziękuję serdecznie za wywiad!