Enchantowanie – jak rozróżniać, jak opisywać?

Zdobycie pierwszego enchantu jest bardzo trudne, gdyż koszt wytworzenia samego stołu do zaklinania kosztuje sporo (ponad 5 diamentów, licząc 3 na kilof, potrzebny do wykopania obsydianu), nie wspominając już o zrobieniu go na 30 lvl. Na serwerach jest to leciutko ułatwione, gdyż możesz sobie kupić, zdobyć lub ktoś ci da. Jednak na serwerach nie każdy rozumie propozycje „Sprzedam miecz 4/3/3!”. Dzisiaj rozpiszę się o enchantowaniu – dokładniej o rozróżnianiu oraz opisywaniu.

Kodowanie

Na serwerach często słyszymy propozycje „Sprzedam miecz 4/3/3!”. Nowi gracze zadawaliby sobie pytanie „jaki to miecz?!”. Sprostuję – hasła typu 4/3/3, czy też 5/3/3 są to tzw. „kody” enchantu danego przedmiotu. Najczęściej możemy usłyszeć o:

  • Siekiery:
    • 4/3/3 – Wydajność 4, Niezniszczalność 3, Szczęście 3 (siekiery 3/2/2, 2/1/1, 1/1/1 to samo)
    • 4/3/1 – Wydajność 4, Niezniszczalność 3, Jedwabny Dotyk/Mending (4/3/1/1).
  • Kilofy:
    • W kilofach jest dosłownie tak samo jak w siekierach (łopaty również)
  • Miecze:
    • 4/3 – Ostrość 4, Niezniszczalność 3
    • 5/3/2 – Ostrość 5, Niezniszczalność 3, Odrzut 2/Zaklęty ogień 2 (również może to oznaczać pogromca nieumarłych 5/zmora stawonogów 5, więc raczę wam uważać przy kupnach mieczy i dopytywać sprzedającego)
    • 5/3/2/2/1 – Ostrość 5, Niezniszczalność 3, Odrzut 2, Zaklęty ogień 2, Mending
    • 5/3/3/2/2/1 – Ostrość 5, Niezniszczalność 3, Grabież 3Odrzut 2, Zaklęty ogień 2, Mending
    • 4/3/3 – Ostrość 4/Zmora stawonogów 4/Pogromca nieumarłych 4, Grabież 3, Niezniszczalność 3.

Kombinacji z Ostrością, Zmorą stawonogów oraz Pogromcą nieumarłych może być wiele, dlatego ja wam polecam dopytywanie się o enchanty nałożone na miecze.

  • Hełmy:
    • 4/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3 (równie dobrze może to być Ochrona przed ogniem 4 lub przed pociskami, albo przed wybuchem).
    • 4/3/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Oddychanie 3
    • 4/3/3/1 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Oddychanie 3, Mending
    • 4/3/3/1/1 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Oddychanie 3, Mending, Wydajność pod wodą
  • Napierśnik („klata”):
    • 4/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3 (równie dobrze może to być Ochrona przed ogniem 4 lub przed pociskami).
    • 4/3/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Ciernie 3
    • 4/3/3/1 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Ciernie 3, Mending
  • Spodnie:
    • 4/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3 (równie dobrze może to być Ochrona przed ogniem 4 lub przed pociskami, albo przed wybuchem).
    • 4/3/1 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Mending
  • Buty:
    • 4/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3 (równie dobrze może to być Ochrona przed ogniem 4 lub przed pociskami, albo przed wybuchem).
    • 4/3/3/ – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Głębinowy wędrowiec 3
    • 4/3/3/2/1 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Głębinowy wędrowiec 3, Mroźny piechur 2, Mending.
    • 4/4/3/3 – Ochrona 4, Powolne Opadanie 4, Niezniszczalność 3, Głębinowy wędrowiec 3
  • Łuki:
    • 5/1 – Moc 5, Nieskończoność (równie dobrze może to być Mending, Płomień)
    • 5/2/1 – Moc 5, Uderzenie 2, Płomień/Nieskończoność/Mending
  • Kusza:
    • 4/3/1/1 – Przeszycie 4, Szybkie przeładowanie 3, Wielostrzał, Mending

Odnośnie zbrój oraz mieczy – radzę wam uważać, jak zakupujecie u kogoś Enchanty, gdyż pisząc 4/3/3 może ta osoba nie mieć ostrości, a zmore stawonogów 4.

Tłumaczenie enchantów

Gracze nowi, którzy zaczynają grę na serwerach, jak i w MC nie zawsze wiedzą, co to za enchant „Knockback”, czy też „Unbreaking”. Wytłumaczenie jest tu:

  • Zbroje:
    • Protection – Ochrona
    • Unbreaking – Niezniszczalność
    • Feather Falling – Powolne Opadanie
    • Fire Protection – Ochrona przed ogniem
    • Blast Protection – Ochrona przed wybuchem
    • Aqua Affinity – Wydajność pod wodą
    • Thorns – Ciernie
    • Projectile Protection – Ochrona przed pociskami
    • Respiration – Oddychanie
    • Frost Walker – Mroźny piechur
    • Depth Strider – Głębinowy wędrowiec
  • Narzędzia:
    • Unbreaking – Niezniszczalność
    • Efficiency – Wydajność
    • Silk Touch – Jedwabny Dotyk
    • Fortune – Szczęście
    • Mending – Naprawa
  • Miecze:
    • Sharpness – Ostrość
    • Unbreaking – Niezniszczalność
    • Looting – Grabież
    • Smite – Pogromca Nieumarłych
    • Bone of Arthropods – Zmora Stawonogów
    • Knockback – Odrzut
    • Fire Aspect – Zaklęty Ogień
    • Sweeping Edge – Szerokie ostrze
  • Łuki:
    • Power – Moc
    • Infinity – Nieskończoność
    • Flame – Płomień
  • Z innych przedmiotów:
    • Trójząb:
      • Porażenie – Channeling
      • Lojalność – Loyalty
      • Torpeda – Tripite
      • Przebicie – Impaling

Ulepszony enchant – co może wypaść?

Najbardziej wymagane na serwerach są Enchanty na 30 poziom – najlepszy poziom do enchantowania. Niekiedy takowy „30 poziom” jednak lubi sobie pożartować z nas, bo:

  • Najwięcej szans z mieczy jest na wypadnięcie Zmory Stawonogów oraz Pogromcy Nieumarłych. Często dostajemy miecze z upragnionym zaklęciem (np. grabież), lecz Pogromca Nieumarłych psuje takowy miecz
  • Niekiedy dostaniemy Enchanty wartości 20 poziomu – na przykład miecz Ostrość 3 Niezniszczalność 3/2, to samo jest w kilofach
Enchant 30 poziom

Jednakże na słabe enchanty jest sposób – kamień szlifierski, lecz musimy wtedy przeboleć utratę ukochanego enchantu z miecza oraz sporej ilości doświadczenia z enchantowania.

Kamień szlifierski

Klątwy

Po zwiedzaniu Endowych miast, czy też struktur na normalnym świecie dostrzec możemy klątwy na Enchantach. Co dają dane klątwy?

  • Klątwa znikania – po śmierci dany przedmiot znika.
  • Klątwa uwiązania – po założeniu zbroi z tą klątwą nie możemy jej zdjąć, chyba, że umarlibyśmy.

Nie polecam wam od kogoś na serwerze kupować takowych enchantów z klątwami, gdyż pchacie się w niebezpieczeństwo uwiązania jakiegoś słabego Enchantu, lub na zniknięcie po śmierci.