Zdobycie pierwszego enchantu jest bardzo trudne, gdyż koszt wytworzenia samego stołu do zaklinania kosztuje sporo (ponad 5 diamentów, licząc 3 na kilof, potrzebny do wykopania obsydianu), nie wspominając już o zrobieniu go na 30 lvl. Na serwerach jest to leciutko ułatwione, gdyż możesz sobie kupić, zdobyć lub ktoś ci da. Jednak na serwerach nie każdy rozumie propozycje „Sprzedam miecz 4/3/3!”. Dzisiaj rozpiszę się o enchantowaniu – dokładniej o rozróżnianiu oraz opisywaniu.
Kodowanie
Na serwerach często słyszymy propozycje „Sprzedam miecz 4/3/3!”. Nowi gracze zadawaliby sobie pytanie „jaki to miecz?!”. Sprostuję – hasła typu 4/3/3, czy też 5/3/3 są to tzw. „kody” enchantu danego przedmiotu. Najczęściej możemy usłyszeć o:
- Siekiery:
- 4/3/3 – Wydajność 4, Niezniszczalność 3, Szczęście 3 (siekiery 3/2/2, 2/1/1, 1/1/1 to samo)
- 4/3/1 – Wydajność 4, Niezniszczalność 3, Jedwabny Dotyk/Mending (4/3/1/1).
- Kilofy:
- W kilofach jest dosłownie tak samo jak w siekierach (łopaty również)
- Miecze:
- 4/3 – Ostrość 4, Niezniszczalność 3
- 5/3/2 – Ostrość 5, Niezniszczalność 3, Odrzut 2/Zaklęty ogień 2 (również może to oznaczać pogromca nieumarłych 5/zmora stawonogów 5, więc raczę wam uważać przy kupnach mieczy i dopytywać sprzedającego)
- 5/3/2/2/1 – Ostrość 5, Niezniszczalność 3, Odrzut 2, Zaklęty ogień 2, Mending
- 5/3/3/2/2/1 – Ostrość 5, Niezniszczalność 3, Grabież 3Odrzut 2, Zaklęty ogień 2, Mending
- 4/3/3 – Ostrość 4/Zmora stawonogów 4/Pogromca nieumarłych 4, Grabież 3, Niezniszczalność 3.
Kombinacji z Ostrością, Zmorą stawonogów oraz Pogromcą nieumarłych może być wiele, dlatego ja wam polecam dopytywanie się o enchanty nałożone na miecze.
- Hełmy:
- 4/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3 (równie dobrze może to być Ochrona przed ogniem 4 lub przed pociskami, albo przed wybuchem).
- 4/3/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Oddychanie 3
- 4/3/3/1 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Oddychanie 3, Mending
- 4/3/3/1/1 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Oddychanie 3, Mending, Wydajność pod wodą
- Napierśnik („klata”):
- 4/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3 (równie dobrze może to być Ochrona przed ogniem 4 lub przed pociskami).
- 4/3/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Ciernie 3
- 4/3/3/1 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Ciernie 3, Mending
- Spodnie:
- 4/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3 (równie dobrze może to być Ochrona przed ogniem 4 lub przed pociskami, albo przed wybuchem).
- 4/3/1 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Mending
- Buty:
- 4/3 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3 (równie dobrze może to być Ochrona przed ogniem 4 lub przed pociskami, albo przed wybuchem).
- 4/3/3/ – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Głębinowy wędrowiec 3
- 4/3/3/2/1 – Ochrona 4, Niezniszczalność 3, Głębinowy wędrowiec 3, Mroźny piechur 2, Mending.
- 4/4/3/3 – Ochrona 4, Powolne Opadanie 4, Niezniszczalność 3, Głębinowy wędrowiec 3
- Łuki:
- 5/1 – Moc 5, Nieskończoność (równie dobrze może to być Mending, Płomień)
- 5/2/1 – Moc 5, Uderzenie 2, Płomień/Nieskończoność/Mending
- Kusza:
- 4/3/1/1 – Przeszycie 4, Szybkie przeładowanie 3, Wielostrzał, Mending
Odnośnie zbrój oraz mieczy – radzę wam uważać, jak zakupujecie u kogoś Enchanty, gdyż pisząc 4/3/3 może ta osoba nie mieć ostrości, a zmore stawonogów 4.
Tłumaczenie enchantów
Gracze nowi, którzy zaczynają grę na serwerach, jak i w MC nie zawsze wiedzą, co to za enchant „Knockback”, czy też „Unbreaking”. Wytłumaczenie jest tu:
- Zbroje:
- Protection – Ochrona
- Unbreaking – Niezniszczalność
- Feather Falling – Powolne Opadanie
- Fire Protection – Ochrona przed ogniem
- Blast Protection – Ochrona przed wybuchem
- Aqua Affinity – Wydajność pod wodą
- Thorns – Ciernie
- Projectile Protection – Ochrona przed pociskami
- Respiration – Oddychanie
- Frost Walker – Mroźny piechur
- Depth Strider – Głębinowy wędrowiec
- Narzędzia:
- Unbreaking – Niezniszczalność
- Efficiency – Wydajność
- Silk Touch – Jedwabny Dotyk
- Fortune – Szczęście
- Mending – Naprawa
- Miecze:
- Sharpness – Ostrość
- Unbreaking – Niezniszczalność
- Looting – Grabież
- Smite – Pogromca Nieumarłych
- Bone of Arthropods – Zmora Stawonogów
- Knockback – Odrzut
- Fire Aspect – Zaklęty Ogień
- Sweeping Edge – Szerokie ostrze
- Łuki:
- Power – Moc
- Infinity – Nieskończoność
- Flame – Płomień
- Z innych przedmiotów:
- Trójząb:
- Porażenie – Channeling
- Lojalność – Loyalty
- Torpeda – Tripite
- Przebicie – Impaling
- Trójząb:
Ulepszony enchant – co może wypaść?
Najbardziej wymagane na serwerach są Enchanty na 30 poziom – najlepszy poziom do enchantowania. Niekiedy takowy „30 poziom” jednak lubi sobie pożartować z nas, bo:
- Najwięcej szans z mieczy jest na wypadnięcie Zmory Stawonogów oraz Pogromcy Nieumarłych. Często dostajemy miecze z upragnionym zaklęciem (np. grabież), lecz Pogromca Nieumarłych psuje takowy miecz
- Niekiedy dostaniemy Enchanty wartości 20 poziomu – na przykład miecz Ostrość 3 Niezniszczalność 3/2, to samo jest w kilofach

Jednakże na słabe enchanty jest sposób – kamień szlifierski, lecz musimy wtedy przeboleć utratę ukochanego enchantu z miecza oraz sporej ilości doświadczenia z enchantowania.

Klątwy
Po zwiedzaniu Endowych miast, czy też struktur na normalnym świecie dostrzec możemy klątwy na Enchantach. Co dają dane klątwy?
- Klątwa znikania – po śmierci dany przedmiot znika.
- Klątwa uwiązania – po założeniu zbroi z tą klątwą nie możemy jej zdjąć, chyba, że umarlibyśmy.
Nie polecam wam od kogoś na serwerze kupować takowych enchantów z klątwami, gdyż pchacie się w niebezpieczeństwo uwiązania jakiegoś słabego Enchantu, lub na zniknięcie po śmierci.